Zorgen over registratie arbeidsmigranten

In Nederland zorgen tienduizenden arbeidsmigranten dat de economie kan draaien zoals die draait. Vaak gaat het om productiewerk met lage lonen, werk waar (bijna) geen Nederlandse medewerkers meer voor te vinden zijn. Veel van die arbeidsmigranten komen uit Oostblok landen als Polen, Roemenië en Bulgarije. We kennen allemaal de witte kentekenplaten bij de lokale budgetsupermarkt. Deze medemensen werken niet alleen in Nederland, maar wonen er vaak ook.

Onder andere in de grensstreek, maar ook in gebieden waar veel tuinbouw, bloemen/fruitteelt plaatsvindt en op plekken waar grote distributiecentra staan zijn grote concentraties van arbeidsmigranten. Soms is er speciale huisvesting geregeld, in de volksmond ook wel "Polenhotels" genoemd, of op recreatieparken waar chalets worden gehuurd door de werkgever/uitzender, maar ook vaak zien we woningen in reguliere woonwijken waarbij de medewerkers dan tegen betaling mogen wonen. 

Deze medewerkers ontvangen salaris en hebben daarvoor een BSN (Burgerservicenummer) nodig, daarmee bestaan ze ineens voor de Nederlandse overheid. De inschrijving in het Register Niet-Ingezetenen, kortweg RNI, kan de arbeidsmigrant doen bij 1 van de 19 RNI-gemeenten in Nederland. Die gemeenten hebben een speciaal loket waar de medewerkers, soms met busjes vol, terecht kunnen. We horen van deze RNI-gemeenten dat het inschrijven veel weg heeft van lopende band werk, zo snel mogelijk de registratie gereed maken zodat de arbeidsmigrant weer snel verder kan, want tijd is geld. 

Bij die inschrijvingen valt op dat er bijna altijd een eerste verblijfadres wordt opgegeven, dit is (nog) niet verplicht. We zien dat medewerkers, soms onder druk van de werkgever, het kantooradres van de uitzender opgeven, bijvoorbeeld omdat nog niet bekend is waar de arbeidsmigrant aan het werk wordt gezet, dat kan namelijk door heel Nederland heen zijn. Zodra later bekend is waar de arbeidsmigrant wél gaat verblijven, dan wordt dit niet doorgegeven aan de RNI-gemeenten. Hierdoor ontstaat een enorme vervuiling van de RNI.

Ook komt het voor dat een arbeidsmigrant kort in Nederland werkt, bijvoorbeeld omdat er maar voor 8 weken werk is, en daarna weer terug gaat naar het land van herkomst. Dat vertrek uit Nederland wordt ook bijna nooit doorgegeven, waardoor de arbeidsmigrant dus met een verblijfadres in Nederland geregistreerd blijft. Ook hierdoor is de registratie verre van actueel en geheel niet betrouwbaar. 

We hebben een systeem gebouwd dat ooit als doel had om een registratie bij te houden voor Nederlanders die naar het buitenland vertrokken. In de RNI zou dan namelijk een beperkte set persoonsgegevens achterblijven, als men dan ooit weer terug zou komen in Nederland, dan konden die gegevens weer gebruikt worden. Door de enorme toeloop van arbeidsmigranten lijkt het systeem nu een waterhoofd te worden waar geen grip meer op is. Vanuit diverse gemeenten in Nederland die veel met deze RNI te maken hebben wordt nu de noodklok geluid. 

Koen Enneking, redacteur bij Binnenlands Bestuur, schreef hier een mooi artikel over. Dat artikel lees je hier:

Zorgen over registratie arbeidsmigranten (binnenlandsbestuur.nl)


deel dit bericht
Naar het overzicht

Opdrachtgevers

Henry van der Woude

gemeentesecretaris/ algemeen directeur gemeente Dalfsen

" Patrick is een breed inzetbare mensgerichte manager. Heeft een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen. Resultaatgericht en zeer fijne collega. "


Rob van der Velde

voormalig afdelingshoofd burgerzaken gemeente Den Haag

" Betrouwbaar, vakkundig, gewetensvol, innovatief. Op Patrick kan je bouwen en vertrouwen! "


Peter van Loon

projectleider aanbesteding software burgerzaken gemeente Etten Leur

" Patrick was de blik van “buiten” die we nodig hadden bij het opstellen van het PvE. Hij wist ons te wijzen op de dingen die wél mogelijk waren, ook ná het opstellen van het PvE was hij daarom van meerwaarde. Dank daarvoor! "


Roan Borhem

voormalig directeur/eigenaar NuFlex Overheid

" Ik heb vele jaren zeer plezierig met Patrick samengewerkt. Bij iedere opdrachtgever wist hij perfect in te voegen. Het mooiste compliment is dat zijn opdrachten bijna altijd werden verlengd, en dat hij overal werd teruggevraagd voor nieuwe opdrachten. "


Abigaël Lasscher

afdelingshoofd burgerzaken gemeente Enschede

" Patrick is een enorme vraagbak en erg resultaatgericht. Hij zal niet nalaten om zijn grote netwerk in te zetten om een vraag beantwoord te krijgen. Met Patrick krijg je een gezellige collega die afspraken waar maakt. "


Jouke Schrover

directeur Publiekszaken PinkRoccade Local Government

" Patrick kent de inhoud van het vakgebied, heeft het netwerk en kent de structuren. Hierdoor weet hij projecten succesvol te managen. Het is prettig samenwerken met Patrick.. "


Jurgen Vieberink

Teammanager Publiekszaken gemeente Montferland

" Ik heb Patrick leren kennen als een gedreven, mensgerichte en betrouwbare professional, iemand die veel kennis van het vak burgerzaken en (door)ontwikkeling van dienstverlening heeft. Kortom een vakman en een prettige collega. "


Loura Witte

voormalig adviseur/projectleider Dienstverlening Nieuwegein

" Met Patrick is het heel prettig samenwerken. Hij is doel- en mensgericht bij wie samenwerking hoog in het vaandel staat. Patrick is een specialist op meerdere vakgebieden. Hij gaat een uitdaging niet uit de weg en zoekt altijd de best passende oplossing. Een sociaal en mooi mens waarvan het fijn is als hij je pad kruist. "


Selma Anbergen

Voormalig Teammanager Facilitair Klantcontact gemeente Rijssen-Holten

" Tijdens de tijdelijke klus binnende gemeente Rijssen-Holten heb ik Patrick leren kennen als een fijne toegankelijke collega. Patrick straalt rust en vertrouwen uit waardoor hij het team meekreeg met de ontwikkelingen die op ons af kwamen. Hij heeft veel kennis van zaken en is altijd bereid om mee te denken. Zelfs als de klus is afgerond ervaar ik nog steeds enorme betrokkenheid. "


Harry Dieperink

Kwaliteitsmedewerker Burgerzaken gemeente Lochem

" "Naar aanleiding van eerdere ontmoetingen/werkzaamheden is Patrick nu ook als extern adviseur betrokken geweest als projectleider van de Europese Aanbesteding voor de burgerzakensoftware. Door zijn bijzonder prettige wijze van benaderen, afspraken nakomen en door zijn kennis, inzicht en ervaring in ons vakgebied Burgerzaken kende de aanbesteding een prachtig resultaat. Wat mij betreft een aanrader voor veel andere collega-gemeenten” "


alle referenties

Nieuws

Geschreven op

Chatbot Mai van gemeente Montferland gaat viral!

Er wordt veel gesproken over Common Ground, Open Source etc. Maar echt handen en voeten eraan geven is...
Lees meer »

Geschreven op

Alle beetjes helpen, doneer jij ook?

Doneer jij ook? Op zondag 25 mei loopt mijn vrouw Renate mee met de loveliferun in Arnhem om geld op...
Lees meer »

Meer nieuws